Gode råd om godt kosthold for hjernen

Det kommer stadig ny forskning som viser hvor viktig det er med riktig kosthold når man er deprimert.

Har du noen gang knekt en valnøtt – og sett at den likner på en hjerne? Skulle nesten tro at den ser slik ut for at vi skal forstå hvor bra det er for hjernen vår å spise nøtter. Frukt, grønnsaker, erter, bønner, nøtter og hele korn står på forskernes liste over mat som kan hjelpe de som er blitt deprimert.

Tar du en neve med nøtter, i stedet for noe søtt fra godteskåla, gjør det altså en forskjell.
Stadig mer forskning slå fast at riktig mat kan gjøre at du føler deg bedre til sinns.

Du har nok kjent at sjokolade og søtsaker kan gi deg bedre humør og gjøre deg mindre nedstemt.
Men det blir litt som å tisse i buksa for å holde varmen en kald vinterdag: effekten blir raskt borte. Snart kommer det dårlige humøret og den plagsomme trøttheten tilbake igjen.

Når du holder blodsukkeret ditt stabilt så vil du ikke svinge slik i humøret. Derfor bør du unngå matvarer som gir en rask økning av blodsukkeret og etter kort tid gir deg et plagsomt fall i blodsukkeret igjen. Det gjelder hvit mat – som loff, ris, pasta og søte bakervarer, for ikke å snakke om sukkerholdig drikke som cola og brus.

Bruker du mye av dette får du heller ikke i deg så mye av den maten som vi nå vet kan hjelpe mot depresjon. Det er mat som du må tygge på; som grovt brød, grønnsaker, frukt, bær, bønner, nøtter og magre oster.

Hele 60 prosent av hjernens tørrvekt er fett. Den består av omtrent like mengder av fettsyrene omega 3 og omega 6. Laks og makrell, tran, nøtter, frø og egg er sunn hjerneføde med riktig innhold av disse fettsyrene. Uten dem kan ikke hjernecellene fungere normalt.
De siste årene er det vist at betennelses-tilstander i kroppen kan gi depresjoner. Mat med et riktig forhold av omega-3 og omega-6 beskytter mot slike betennelser.

Inntak av fermenterte matvarer og surnede melkeprodukter gir deg en sunn tarmflora som du trenger for å bli bedre av depresjonen. Begynn gjerne dagen med en god kopp kaffe, men erstatt noen av dagens kaffekopper med grønn te.

Et høyt innhold av antioksydanter i maten kan hjelpe mot depresjon. Det finner du i avocado, mandler, valnøtter og fargerike grønnsaker. Annen sunn hjernemat er rapsolje, gulrøtter, blåbær og appelsinjuice

En spennende undersøkelse fra England viste at en gruppe mennesker som endret kostholdet sitt med å redusere sukker, hvitt mel og bearbeidet kjøtt opplevde 50 prosent mindre depressive symptomer enn kontrollgruppen som ikke endret kostholdet. Hele 32 prosent av gruppen ble helt friske av å spise på en sunnere måte.

For deg som er deprimert er det altså lurt å tenke fargerikt og friskt når du velger hva du spiser. Og du må gjerne redusere sukker og hvitt mel – for de er verstingene.