Noen utvikler depresjon etter å ha blitt ramme av ytre belastende påkjenninger mens andre har arvelig disposisjon for å utvikle en depresjon. Noen får sterke, invalidiserende symptomer, mens andre bare får letter grader av depresjon.

Vanlige legemidler som brukes mot depresjon

  • Cipralex/Escitalopram/Cipramil/Citalopram
  • Fluoxetin/Fontex

10 ting du kan gjøre med din depresjon

  1. Forsøk å være mer i fysisk aktivitet. Det virker antidepressivt å få raskt puls . Blodsirkulasjonen til hjernen øker og det frigjøres gode hormoner. Forsøk å være aktiv hver dag på en måte som gjør at du får rask puls..
  2. Bruk mer tid på å være sammen med andre mennesker som du trives med slik at du får det hyggelig.
  3. Snakk med familien din og vennene dine om depresjonen din. Fortell dem om symptomene dine og beskriv hvordan du føler deg. Dette vil motvirke ensomhetsfølelse og kan gi deg gode, oppmuntrende tilbakemeldinger. Det verste som finnes er å gå alene med ensomhet og tristhet.
  4. Tenk etter og bruk tid på å tenke på noe som kan gjøre deg glad. La dystre og negative tanker passere forbi uten å ta tak i dem når de dukker opp i bevisstheten. Ikke la dem  bety noe for deg. Det vil ikke bli bedre av å gruble over hvorfor det er blitt slik eller hva du burde gjort annerledes.
  5. Kontakt fastlegen din og diskuter hva som kan gjøres med din depresjon.  Kanskje du skal få en henvisning til samtaleterapi? Noen ganger vil det være lurt å bruke legemidler mot depresjon.
  6. Benytt deg av de mange selvhjelps-ressurser som du finner på nettet. Les om depresjon på kognitiv.no  og lag en plan for hva du selv kan gjøre for å bli bedre.
  7. Gjør konkrete tiltak for å bedre søvnen din og holde døgnrytmen din hvis du sliter med søvn. Dette er noe av det viktigste du selv kan gjøre for å bli bedre av depresjon.
  8. Forsøk å spise mer mat som hjernen trenger for at du kan bli bedre av depresjonen din.. Det finner du mer om på en video inne i Depresjonsappen.
  9. Gi deg selv en god dose med dagslys hver dag. Det beste er å være utendørs på morgenen eller om formiddagen. Får du ikke dette til så bruk gjerne ei lyslampe minst 20 minutter om morgenen på høsten og vinteren..
  10. Forsøk å bli li ferdig med noen oppgaver som venter.  Når man er deprimert kjenner man seg sliten og tiltaksløs . Det er lett å utsette oppgaver til senere. Det hjelper ikke om du grubler og tenker på alt du burde ha gjort. Ta stilling til det du tenker på og  bestem deg for hva du mener og gjør unna noen konkrete oppgaver. Slik kan du få slutt på endeløse indre dialoger hvor du veier for og imot uten å komme til noe resultat.  Du vil oppleve det mindre slitsom når du får unna noen ting og får tatt noen flere bestemmelser.