Noen utvikler depresjon etter å ha blitt ramme av ytre belastende påkjenninger mens andre har arvelig disposisjon for å utvikle en depresjon. Noen får sterke, invalidiserende symptomer, mens andre bare får letter grader av depresjon.

Vanlige legemidler som brukes mot depresjon

  • Cipralex/Escitalopram/Cipramil/Citalopram
  • Fluoxetin/Fontex

10 ting du kan gjøre med din depresjon

  1. Vær mer i fysisk aktivitet. Det virker antidepressivt å få raskt puls slik at blodsirkulasjonen til hjernen øker og det frigjøres gode hormoner. Vær aktiv hver dag.
  2. Bruk mer tid på å være sammen med andre for å ha det hyggelig.
  3. Snakk med familien din og vennene dine om depresjonen din,  om symptomene dine og fortell hvordan du føler deg
  4. Tenk bevisst på noe som kan gjøre deg glad. La dystre og negative tanker passere forbi uten å ta tak i dem når de dukker opp i bevisstheten. Ikke la dem  bety noe for deg.
  5. Kontakt fastlegen din og diskuter hva som kan gjøres med din depresjon.  Kanskje du skal få en henvisning til samtaleterapi? Noen ganger vil det være lurt å bruke legemidler mot depresjon.
  6. Benytt deg av de mange selvhjelps-ressurser som du finner på nettet. Les om depresjon på kognitiv.no  og lag en plan for hva du selv kan gjøre for å bli bedre.
  7. Gjør konkrete tiltak for å bedre søvnen din og holde døgnrytmen hvis du sliter med søvn. Dette er noe av det viktigste du kan gjøre for å bli bedre.
  8. Forsøk å spise mer mat som hjernen trenger for at du kan bli bedre av depresjonen din.
  9. Gi deg selv en god dose med dagslys hver dag. Det beste er å være utendørs på morgenen eller om formiddagen. Får du ikke dette til så bruk ei dagslyslampe om morgenen.
  10. Bli ferdig med ting. Forsøk å ikke utsette det til senere. Det hjelper ikke om du grubler og bekymrer deg hele dagen. Ta stilling til det du tenker på og  bestem deg for hva du mener om ting. Slik kan du få slutt på endeløse indre dialoger hvor du veier for og imot uten å komme til noe resultat. Dette vil hjelpe deg så du blir mindre sliten.